Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Κάθε αναπτυξιακό ορόσημο χαρακτηρίζεται από ένα χρονικό εύρος μέσα στο οποίο αναμένεται να επιτευχθεί, ενώ υπάρχει σημαντική διακύμανση ανάμεσα στα παιδιά, ακόμα και όταν πρόκειται για αδέρφια, γι’ αυτό και παρατηρούνται αποκλίσεις πάντα στα πλαίσια του απόλυτα φυσιολογικού ή ακόμη και παλινδρομήσεις σε πρότερα στάδια.

{slider title="Ορόσημα Κίνησης" open="true"}

  • Χοροπηδά από τη όρθια θέση
  • Ανεβαίνει σκαλοπάτια ΄΄σημειωτόν΄΄ χωρίς στήριξη
  • Τρέχει χωρίς να μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση και γι’ αυτό το λόγο οι πτώσεις είναι συχνές
  • Κατορθώνει να πηδά από μικρό ύψος με τα πόδια στον αέρα
  • Πιάνει και πετά τη μπάλα με μεγαλύτερη ευκολία (2,5-3 ετών)
  • Στέκεται στο ένα πόδι για 1-3 δευτερόλεπτα (2,5-3 ετών)
  • Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς στήριξη με εναλλαγή ποδιών (2,5 ετών-3 ετών)
  • Κατεβαίνει σκαλιά ΄΄ σημειωτόν΄΄ (2,5-3 ετών)
  • Σκαρφαλώνει σε ψηλότερες επιφάνειες χρησιμοποιώντας καρέκλες ή σκαμνάκια (2,5-3 ετών)
  • Χοροπηδά στο ένα πόδι (2,5-3 ετών)
  • Πηδά πάνω από κάποιο χαμηλό εμπόδιο (2,5-3 ετών)
  • Κάνει τσουλήθρα (2,5-3 ετών)
  • Μαθαίνει ποδήλατο με 3 ρόδες (2,5-3 ετών)
  • Τρέχει πιο γρήγορα (2,5-3 ετών)

{slider Ορόσημα δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας }

  • Πίνει με το φλυτζάνι
  • Ρουφά με καλαμάκι
  • Πλένει τα χέρια του
  • Προσποιείται ότι χτενίζεται
  • Προσπαθεί να κόψει με το ψαλίδι
  • Τραβά κυκλικές γραμμές πάνω σε χαρτί
  • Βάζει αντικείμενα στη σειρά
  • Ρίχνει τη μπάλα μέσα σε καλάθι
  • Χρησιμοποιεί κουτάλι και πιρούνι χωρίς βοήθεια (2,5-3 ετών)
  • Μπορεί να ξεκουμπώσει τα ρούχα του (2,5-3 ετών)
  • Κάνει πύργο με 8 κύβους (2,5-3 ετών)
  • Περνά σε κλωστή τουλάχιστον 6 χάντρες (2,5-3 ετών)
  • Χρωματίζει μέσα σε μεγάλα σχήματα (2,5-3 ετών)
  • Ζωγραφίζει οριζόντια γραμμή (2,5-3 ετών)
  • Κόβει ένα χαρτί με ψαλίδι κοντά στα όρια (2,5-3 ετών)
  • Αντιγράφει΄΄ κύκλο΄΄ και ΄΄σταυρό΄΄ (2,5-3 ετών)

{slider Ορόσημα Λόγου και Ομιλίας}

  • Ονοματίζει αντικείμενα όταν του τα δείχνουν και το αντίθετο
  • Λέει το όνομα και το επίθετό του
  • Εμπλέκεται σε διάλογο με λίγες λέξεις
  • Ο λόγος του αρχίζει και γίνεται περιγραφικός
  • Χρησιμοποιεί το ΄΄γιατί΄΄ όταν ρωτάει
  • Ορίζει τη χρήση απλών καθημερινών πραγμάτων
  • Χρησιμοποιεί το «εγώ», ρήματα, άρθρα, το «θα»

{slider Γνωστικά, Κοινωνικά και Συναισθηματικά Ορόσημα}

  • Κατανοεί πιο πολύπλοκες οδηγίες
  • Αναγνωρίζει 3 χρώματα
  • Μιλά για τον εαυτό του
  • Περιμένει τη σειρά του
  • Είναι ντροπαλό με ξένους και κυρίως με ενήλικες
  • Γνωρίζει το φύλο του
  • Μιμείται τους ενήλικες
  • Γνωρίζει το μεγάλο και το μικρό και τη σύγκριση μεταξύ τους
  • Επαναλαμβάνει μονοψήφιους και διψήφιους αριθμούς

{/sliders}